Crema de zahar ars



Crema de zahar ars imi aminteste mereu de mama unei bune colege si prietene din scoala generala. In fiecare an cand mergeam la ziua ei de nastere, mama ei ne servea pe toti copiii cu multe bunatati, printre care si crema de zahar ars. Parca vad si acum crema cu sosul maroniu si gros, servita intr-o canuta, cu o lingura de frisca deasupra si cu o cireasa in varf - era un deliciu!
Eram deja mare, in ultimul an de liceu, cand am gasit reteta intr-o revista, asa ca nu am stat mult pe ganduri si am facut si eu crema de zahar ars. Reteta s-a dovedit a fi foarte buna, asa ca am pastrat-o in acelasi caiet cu retete pana azi si o folosesc in continuare. Nu o fac prea des, pentru ca intre timp am mai invatat sa fac destule deserturi, pe care le pregatesc in functie de anotimpuri si de dispozitie, dar si de dorintele celor din familie. Dar crema de zahar ars e una dintre cele mai usoare deserturi, se face repede si nici nu costa prea mult.


Ingrediente pentru o cratita de 3 litri

- 1 litru lapte
- 150g zahar pentru ars
- 8 oua
- 200g zahar
- 2-3 vanilii

Laptele trebuie sa fie fiert si racit, doar daca nu este din cel pasteurizat, care poate fi folosit direct din cutie.
Crema se face la bain-marie, adica pe baie de aburi, intr-o cratita de 3 litri, care sta intr-o alta cratita in care se pune apa. Aburii de la apa care fierbe incheaga crema. Am cautat mereu sa am 2 cratite care sa intre perfect una intr-alta, nu numai pentru crema de zahar ars, dar si pentru crema pe care o fac pentru tortul "Diplomat". Totodata, cratita este speciala pentru creme si prajituri si nu fac niciodata altceva in ea, ca sa nu ia gust de mancare. E adevarat ca e o cratita cam inalta si ar fi fost mai buna una mai joasa, pentru a nu se rupe crema cand o rastorn. Asa ca atunci cand am avut ocazia am luat o cratita mai buna, pe care am preferat sa o pun intr-o tava cu apa si crema de zahar ars a iesit foarte bine.


Incep prin a arde 150g zahar in cratita in care voi face crema. De obicei masor zaharul cu o lingura mai mare, care masoara 25g de zahar tos, cand e plina cu varf.


Deci pun 6 linguri de zahar pentru ars in cratita.


Focul trebuie sa fie potrivit spre mic, la ochiul cel mai mare al aragazului - nu prea iute, ca se arde zaharul. Reteta spune ca se amesteca cu coada unei linguri, atunci cand zaharul incepe sa se maroneasca, chiar din acel loc.


Dar, din ce am vazut eu la TV, acum nu se mai amesteca deloc in zaharul ars, ci doar se misca cratita, rotind-o usor, ca sa se topeasca usor tot zaharul, fara sa se arda.


Cand este maroniu roscat, se ia de pe foc. Se invarte cratita in asa fel incat sa se tapeteze peretii cratitei, pana la jumatate, cu zaharul ars. Apuc toartele cratitei cu manusile de bucatarie si invart cu grija, pana cand am acoperit peretii cratitei, de jur-imprejur.


ATENTIE : Mare grija  si atentie la zaharul ars cand se invarte cratita! Nu luati ochii de la cratita, altfel se pot intampla accidente si puteti sa va ardeti cu zaharul ars!

Eu am patit asta, fiind distrasa de un catel musafir, care nu putea sta decat in bucatarie printre picioarele mele si, ferindu-l sa nu cada zahar ars pe el, a cazut pe mana mea. Arsura a fost foarte grava si a durat vreo 3 luni pana sa se vindece. Mai am inca semn, desi s-a mai micsorat, chiar si dupa ce au trecut vreo 15 ani de-atunci .
Dar sa continui cu reteta. Las zaharul ars din cratita sa se raceasca. In timp ce se raceste si se intareste, zaharul poate crapa si atunci se aud niste mici pocnituri.
Pregatesc crema propriu-zisa intr-un castron mai mare, de vreo 2 litri. Pun zaharul si vanilia, apoi adaug ouale intregi.


Bat ouale cu 200g zahar cu un tel, pana cand se desface albusul, adica pana cand nu mai e gelatinos si curge - cam vreo 2-3 minute.  Eu am pus aici zahar pudra pentru ca nu mai aveam tos si uitasem sa cumpar. Mai uita baba la batranete!


 
 

Torn laptele peste crema de oua cate putin, amestecand usor cu telul.

 

Torn compozitia in oala tapetata cu zahar.


Pun cratita in tava (sau intr-o oala mai mare) in care adaug apa, care sa cuprinda macar un deget din fundul cratitei cu crema.

 

Incalzesc cuptorul la foc mare 220C si pun cratita cu tava cu tot in cuptor, pentru 45 minute. Apa din tava nu trebuie sa fiarba, altfel crema iese poroasa. De aceea, cam la 10 minute deschid cuptorul si verific daca apa din tava fierbe. Daca fierbe, adaug o jumatate de pahar de apa rece(sau de ibric, cu care pun apa mai usor) peste ea, sa opreasca fierberea. - si tot asa, la fiecare 10 minute, pana cand se face crema.


Daca vad ca se arde prea rau crema la suprafata, pun o hartie sau o folie deasupra - nu mi s-a intamplat, desi se formeaza intr-adevar o crusta mai coapta deasupra, care e delicioasa.
Dupa 45 de minute scot crema afara si o incerc sa vad daca s-a copt, aplecand cu grija cratita intr-o parte. Daca crema e inchegata pana la fund si nu se vede lichid, inseamna ca e gata si pot sa opresc cuptorul.


Daca se mai vede lichid, mai las crema inca 5-10 minute si verific din nou.  Dar daca se respecta reteta, 45 de minute sunt indeajuns pentru ca crema sa se inchege. Scot cratita din tava cu apa si o las sa se raceasca bine, eventual pana a doua zi.


Cand e rece, asez deasupra un castron mai mare decat gura cratitei, apoi cu o miscare rapida rastorn cratita peste castron - dar cu grija, sa nu curga siropul.  De aceea prefer sa pun crema in castron, ca sa intre bine si siropul.

 

Cand am facut jumatate din cantitate, a mers si scoasa pe farfurie, fiind mult mai bine inchegata - dar cu mare grija! Am constatat ca iese mai tare atunci cand fac cantitatea mai mica.


A iesit un pic poroasa la exterior, pentru ca nu am verificat apa destul de des, adica la fiecare 10 minute. Dar in interior e neteda.


Daca se rupe crema, nu e nici o nenorocire : bucata aia se mananca prima!


E posibil sa mai ramana un strat subtire de crema pe peretii cratitei, dar il curat imediat si il mananc - avantajul bucatarului!


Daca mai ramane zahar ars netopit pe fundul cratitei, pun cateva linguri de apa si incalzesc putin cratita pe aragaz, amestecand cu o lingura pana cand se topeste tot zaharul.


Las siropul sa se raceasca sau il racesc in apa rece si il vars peste crema. Pun crema in frigider pana cand o servesc.


E la fel de buna si simpla, dar mai ales cu o lingura de frisca si, eventual, cu o cireasa sau o zmeura deasupra.




Pofta buna!


Comentarii

Postări populare