Profiterol


Desi sunt foarte multe deserturi delicioase, profiterolul este cel pe care il apreciez cel mai mult. Poate si pentru ca imi aminteste de tinerete, cand mancam destul de des profiterol, care se gasea la mai toate cofetariile mari din centrul Bucurestiului. Desi eram in liceu, din bursa mea imi permiteam sa mananc cate un profiterol pe saptamana. Imi amintesc cu placere deliciosul profiterol de la cofetaria Casata, in Piata Romana : un "munte' de frisca, inghetata si gogosi cu crema delicioase, totul acoperit cu un sos de ciocolata. Cateva fructe din compot erau "aruncate" pe margine ca decor...ce deliciu!
Dupa ani de zile in care nu puteam nici macar sa ne gandim sa mai mancam o inghetata in oras, d-apai un profiterol - anii de dinainte de revolutie, in care nu se gasea mai nimic de cumparat- au venit si ani mai buni, cand am inceput sa gasesc tot ce imi trebuia pentru a face prajituri, deci si profiterol.
Treptat, am invatat sa fac choux-uri cu crema si inghetata de casa. Frisca a inceput sa se gaseasca fie sub forma de praf, fie sub forma de smantana lichida. Tot ce imi trebuia era timp si rabdare, dar si bani, sa fac toate ingredientele necesare pentru a monta profiterolul.
Originea profiterolul este destul de incerta, dar se banuieste ca este in Franta secolului XVI. Pe vremea aceea, stapanii obisnuiau sa ii plateasca pe angajatii lor din casa cu un fel de mancare suplimentara fata de ceea ce primeau de obicei, ca un profit - in franceza "profiterolle". Acesta consta in cateva painici rotunde, facute in cenusa si puse intr-o farfurie cu putina supa. Mai tarziu, bucatarul Caterinei de Medici a inventat aluatul de choux-uri, pentru a crea un tort umplut cu marmelada. Astfel, profiterolul s-a transformat intr-un desert, care a capatat diverse forme, avand la baza gogosile (choux) umplute cu crema, stropite cu sos de ciocolata, avand sau nu, frisca sau inghetata deasupra.


Pentru gustul meu, cel mai bun profiterol este cel care are de toate : si gogosi cu crema si inghetata si frisca si sos de ciocolata, eventual si ceva fructe din compot, proaspete sau confiate, pe langa. Mie imi place sa fac eu toate componentele, pentru ca nu e nimic mai frumos decat sa faci o prajitura foarte complicata, la care sa ai multe de facut si multe de montat, rezultatul final fiind de exceptie!
Incep prin a face inghetata cu cateva zile inainte. O pun la congelator pana cand o voi folosi la profiterol. Daca am timp, fac si choux-urile in aceeasi zi, apoi le si umplu cu crema. Fac gogosele cu crema mai mici pentru profiterol, acestea urmand a fi baza minunatei prajituri.



Siropul de ciocolata este de fapt un sirop de cacao, pe care il fac foarte usor, din cantitati egale de apa, zahar si cacao. Il dau in clocot si il las sa se raceasca.
Bat si frisca lichida, si o las in frigider, pana cand va trebui sa montez profiterolul.
Intai asez 4 gogosi cu crema pe o farfurie.


Exact in mijlocul gogosilor pun 4 cupe de inghetata, una peste alta : 2 de cacao si 2 de alune, alternativ.



Pun frisca in posul cu dui, intr-un spit sau intr-o punga cu gaura si pun cateva "dare" de frisca din varful cupelor de inghetata, pana la baza choux-urilor. Fac si o bezea de frisca in varf, apoi il decorez cu fructe.


Torn o lingura de sos de ciocolata si profiterolul e gata...la timp, pentru ca mi-era o pofta!


Cateodata il fac si in castron, desi nu e la fel de apetisant.


Va urez pofta buna!

Comentarii

Postări populare