Bezele


Am cele mai frumoase amintiri legate de bezele!  De Mos Nicolae gaseam mereu cate o punga de bezele in cizme, care stiam ca era pusa de mamare...adica de bunica, pentru cine nu stie ce e aia o "mamare"!
Da, pe vremea aia se gaseau bezele colorate in punga, pe care oricine o putea cumpara de la cofetarie sau de la alimentara. Stiu ca si acum se gasesc, dar era o vreme (de trista amintire, cum ar spune unii) cand nu se gasea nimic si astfel trebuia sa fac eu dulciuri de casa, cu ce aveam prin frigider. Asta nu a fost rau, pentru ca macar copiii mei au mancat ceva sanatos, nu tot felul de chimicale si E-uri. Mi-a si placut sa fac prajituri, de aceea am incercat tot felul de retete, mai ales cele care erau preferatele mele.
Asa m-am apucat sa fac si bezele, atunci cand imi ramaneau albusuri de la cozonac sau de la vreo ciorba de burta ori de la maioneza. Am gasit reteta in vechea mea carte de bucate Sanda Marin si pe aceea o folosesc mereu.

Ingrediente pentru 2 tavi de bezele

- 2 albusuri
- 2 cesti de cafea pline cu zahar tos ( 120g)
- 1 lingurita de zeama de lamaie

Storc o jumatate de lamaie mai mica. Pun zaharul pe o coala alba in tava si o dau la cuptor la foc mare pentru cateva minute, pana cand se infierbanta zaharul. Acesta va ajuta spuma de albus sa se intareasca mai repede decat daca ar fi fost facuta cu zahar rece.
Intre timp, bat albusurile in care am pus un strop de sare, cu un tel sau la robot. Sarea ajuta ca albusurile sa se faca spuma mai repede. Scot zaharul infierbantat din cuptor si il pun intr-un castron. Cand albusurile s-au intarit, incep sa adaug cate o lingura de zahar si cateva picaturi de zeama de lamaie, procedand ca la bezeaua din care fac foile pentru Tortul de bezea.  Cand spuma e tare si nu curge, o pun intr-o punga sau intr-un pos cu dui, care sa le dea forma frumoasa bezelelor.



Cel mai bine se pun intr-o tava de teflon simpla, netapetata, daca e intr-adevar buna si nu se lipeste nimic de ea. Eu am o tava buna de teflon, dar din pacate e ingusta si nu pot pune prea multe bezele in ea. 



De aceea pun restul de bezele in tava de la aragaz unsa cu ulei si tapetata cu faina. Am incercat si cu hartie de copt, dar e posibil sa se lipeasca, daca nu e de calitate.


Formez bezelele in tava apasand posul cu dui perpendicular pe tava, formand bezele dintr-o bucata, atunci cand duiul e mai mare. 


Daca duiul e mic, cum e cel de la spritul de plastic, formez bezelele in forma de melc, printr-o miscare circulara.



Cand spuma e bine batuta, tare si lucioasa, bezelele se fac frumoase si isi pastreaza forma facuta de dui si dupa coacere. Mi s-a intamplat sa nu bat spuma destul de tare sau poate nu a avut destul zahar - cel mai probabil nu am masurat bine. Bezelele s-au labartat putin la copt, dar s-au facut tari si bune totusi.




Bezelele se coc la foc mic cu usa cuptorului intredeschisa, la un cuptor obisnuit pe gaz. La cuptorul electric bezelele se coc la foc mic de 100C, si de sus si de jos, timp de 90 minute, cu usa inchisa.


Folosesc bezelele fie la decorarea unui tort, fie le mancam asa cum sunt, pentru ca sunt delicioase si se topesc in gura, asa ca dispar imediat!




Pofta buna si spor la treaba!

Comentarii

Postări populare