Carnati de casa


Carnatii de casa sunt usor de facut si foarte gustosi, nu se compara cu cei cumparati. Eu fac carnati de cativa ani, cu cateva zile inainte de Craciun, si toti din familie sunt incantati de ei. Acum se gasesc mate gata curatate la magazin, doar le tin in apa calduta o jumatate de ora inainte de a le umple. La noi in familie eu ma ocup de tocat carnea si de pregatit toate ingredientele,  le amestec, dar sotul meu gusta umplutura. El obisnuieste sa spuna ca de-asta ies atat de gustosi si chiar are dreptate - dintotdeauna degustatorul a avut un rol esential! Iata reteta pe care o folosesc :

Ingrediente pentru 10 metri de carnati

- 3 kg carne de porc
- 1 kg carne de vita
- 1 kg grasime(slanina)
-  3 linguri cu varf de sare mare
- 2 linguri si jumatate de boia de ardei dulce
- 2 linguri  de ardei iute macinat
- 1 lingura de piper macinat
- 1 lingura de cimbru uscat
- 2 capatani mari de usturoi(130 g)
- 350 ml supa de oase
- 10 metri intestine de porc

Prima oara fierb oasele bine, apoi las sa se raceasca zeama intr-o craticioara de un litru. Daca fierb oase de vaca, vars prima apa dupa ce a dat in clocot, spal bine oala si oasele, apoi le pun din nou la fiert.
Pun matele cumparate in apa calduta sa se inmoaie si sa iasa sarea din ele, conform instructiunilor de pe cutie. Daca am avut porc si am mate proaspete, sunt deja curatate si puse in apa cu sare si otet, asa ca le scot si le pun in apa rece, apoi le scurg bine, apasand usor pe lungime, pe fiecare in parte. Toc carnea si slanina.



Curat usturoiul si il pisez, rasnesc piperul, apoi le adaug peste carnea tocata.



Adaug sarea, boiaua si cimbrul faramitat in mana (fara crengute!). Framant bine carnea, adaugand zeama de carne, cate putina o data, pana cand se umfla carnea si se framanta usor.


Montez tulumba la masina de tocat, o ung cu putin ulei ca sa alunece usor matul pe ea. Iau cate un mat, il mai scurg o data, trecand mana peste lungimea lui si apasand usor, apoi iau un capat si suflu in el ca sa se umfle si sa il pot rula usor pe tulumba.


Cand am terminat pe pus matul pe tulumba, las cam 10 cm afara si umplu cu putina carne, apoi ii fac un nod ca sa nu mai iasa carnea pe acolo.


Umplu matul cu carne, tinand de carnat si apasand usor, ca sa asez carnea in timp ce se umple. Nu trebuie sa fie foarte indesati ca sa nu crape!

Merge mai usor daca am si un ajutor!



Dupa ce am umplut carnatii, ii dau afara la vant,  pe o coada de matura, pe balcon, dar ii acopar cu niste hartii ca sa nu ii ciuguleasca pasarile. Daca e vremea prea rea, ii pun la scurs in bucatarie, asezand coada de matura intre 2 dulapuri, pe blat. Pun pe jos, sub carnati, cateva ziare pentru ca va curge zeama din ei. Se usuca foarte bine si asa, doar ca  se umple toata casa de miros.


A doua zi ii dau jos, ii rasucesc din loc in loc, la marimea pe care o vreau eu, apoi ii asez in pungi de cate o portie si ii bag la congelator.
Dar las cativa pe care ii prajesc chiar in aceeasi seara, ca o "pomana" a carnatilor. Carnatii proaspeti trebuie prajiti in tigaie cu putina untura sau ulei, acoperita cu capac, la foc mic, sa isi lase zeama. Trebuie intorsi pe fiecare parte la un sfert de ora. Cand au inceput sa se stranga si zeama a scazut, se iuteste putin focul si se lasa cate putin pe fiecare parte sa se rumeneasca.


Fac mamaliguta si mancam cu castraveciori sau gogonele...sunt deliciosi! Mai avem si un pahar de vin alaturi!




Cum nu  mancam toti carnatii de Craciun, mai raman destui sa punem si peste cate o iahnie de fasole.
Pofta buna!

Comentarii

  1. Salut si La Multi Ani in 2023 . Eu sunt un mare gurmand , in special carnatii "ma" bucura imens . As dori sa cumpar de la dvs. 2-3 kg d ecarnati deoarece arata deoasebit de bine presupunand ca sunt foarte gustosi

    RăspundețiȘtergere
  2. La mulți ani și ție! Îmi pare rău, dar eu gătesc pentru mine și familia mea, nu și pentru vânzare. Dar poți sa faci tu, după rețeta mea. Nu e greu!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare