Tort de mere si pizza de Sfantul Ion



In fiecare an de Sfantul Ion  il sarbatorim pe sfantul nostru Ion, adica pe fiul meu Ionut, cu pizza si tort de mere, asa cum ii place lui. Nu mai sunt vremurile in care sa facem petreceri, dar macar o masa mica in familie se poate.
Si anul asta am facut pizza, dupa o reteta pe care o fac mereu, de ani de zile.

Pizza



Ingrediente pentru blat

- 500g faina
- 250 ml apa calduta
- 150 ml ulei
- 1 lingurita sare
-  25g drojdie

Fac un aluat din ingredientele de mai sus, framant bine si il las sa creasca 30 minute.


Apoi impart in 3 si intind 3 foi rotunde, in forma de pizza pe care le pun in cele 3 tavi pe care le am . Sunt tavi obisnuite de la aragaz, iar aluatul il intind in asa fel incat sa incapa perfect  in fiecare tava.


Le las sa mai creasca putin si pregatesc umplutura intre timp. Dau intai drumul la cuptor la foc mare 220C, ca sa se incalzeasca.

Umplutura pentru 3 pizza


- 500g carnati semiafumati (eu prefer pe cei de la Meda)
- 500g cascaval (sau mai mult, daca iti da mana)
- 6 linguri pasta de tomate sau ketchup
- ardei gras, rosii, masline, ciuperci sau ce vrei sa mai pui

Tai carnatii in rondele mici, nu prea groase, dar nici prea subtitri - sa le simti gustul. Rad cascavalul pe razatoarea mare.
Acum pot sa incep sa "umplu" pizza. Pun 2 linguri de bulion sau ketchup pe fiecare pizza si le intind uniform. Apoi adaug carnatii dupa ochi rondelele de carnati pe care le asez concentric de la margine spre centru, cam 3 cercuri, cu un spatiu mic intre rondele.


Apoi asez , daca am, legumele taiate felii si la sfarsit pun cascavalul ras, astfel incat sa ajunga la cele 3 pizza.



Bag prima pizza la cuptor si o tin 10 minute la foc mare. Ma mai uit la ea si am grija sa nu se rumeneasca cascavalul prea tare. Cand a inceput sa se topeasca, controlez fundul pizzei cu o furculita, ridicandu-l putin in sus; daca e rumenit, pot sa scot pizza. Coc si celelalte pizza si le servesc cu bere.

 
La noi de obicei abia ajung 3 pizza, dar continuam cu tortul de mere, cu care chiar ca ne saturam!
Acest tort de mere este de fapt o tarta - cel putin asa se numeste in reteta dupa care il fac inca de cand eram insarcinata cu fiica mea.  Eram la serviciu unde, pe vremea aceea (acum 30 ani) primeam ziarul Magazin, la care eram abonata. In fiecare numar era o reteta pe care eram nerabdatoare sa o citesc. In saptamana aceea  a fost tarta de mere si de cum am citit-o mi-a venit o pofta nebuna sa o fac, dar, mai ales, sa o mananc ! Am plecat acasa si pe drum am cumparat toate ingredientele. Cand am ajuns acasa am copt tarta si nici nu am mai asteptat sa se raceasca ca am si taiat o felie si am mancat-o. Era delicioasa! De atunci am tot facut acest tort mai mereu, mai ales la ocazii speciale. Cand fetita mea Andreea (cu care eram insarcinata la momentul respectiv) a implinit 1 an, am facut de ziua ei  - cand i-am rupt si turta - tort de mere. Multi ani am facut acest tort, la toate zilele de nastere ale copiilor mei - care a devenit tortul lor preferat - desi am mai incercat sa-i tentez si cu alte torturi pe care le faceam cu alte ocazii.

Tort de mere



Ingrediente pentru umplutura

- 150g unt moale (sau margarina)
- 150g zahar tos
- 1 kg mere de acelasi soi
- dulceata de visine sau cateva lingurite de zahar tos




Folosesc de obicei o cratita mai inalta de 3 litri, in care las untul sau margarina sa se inmoaie. Frec bine cu 150g zahar pana se face ca o crema si ung peretii si fundul cratitei.


Dau drumul la cuptor la foc mare sa se incalzeasca. La cuptoarele electrice, potrivesc cuptorul sa arda in partea de jos. Intre timp curat merele de coaja si de miez, le tai in doua si le asez in cratita cu scobitura in sus. Pun in fiecare scobitura cate o visina din dulceata, daca am sau umplu cu zahar tos.



Presar putina scortisoara deasupra.


Le dau la cuptor cam 1/2 ora pana se caramelizeaza zaharul si se maronesc merele.  Cam dupa vreo 15 minute de cand am bagat merele la cuptor, ma apuc sa fac blatul.

Ingrediente pentru blatul de pandispan

- 4 oua
- 4 linguri de zahar
- 4 linguri faina

 Fac blatul de pandispan ca si pentru rulada cu gem. Amestec galbenusurile cu zaharul, apoi adaug faina si la sfarsit albusurile batute spuma. Pun aluatul peste mere si dau focul la potrivit.


Las sa se coaca pentru inca 20 minute. Cand blatul este rumenit pe deasupra,  scot tortul, asez un platou sau o tava rotunda mai mare decat gura cratitei peste cratita si cu o miscare rapida rastorn cratita, cu mare grija sa nu curga sosul format si sa ma arda.







Las tortul sa se raceasca si apoi il ornez cu frisca si il decorez cu fructe sau cu orice am la indemana.


Sau il las asa, simplu. E la fel de gustos!



S-avem pofta!

Comentarii

  1. Răspunsuri
    1. Ani de zile am facut tortul asta de ziua copiilor mei. Dar de cand au descoperit tortul de bezea si padurea Neagra, nu mai vor tort de mere...uh, era si timpul!

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare