Ce sa faci cand ai prea multe ciuperci proaspete




Imi plac ciupercile, dar nu pot sa spun ca as manca in fiecare zi. Totusi, caut sa gatesc cate un fel de mancare cu ciuperci macar o data pe luna, iar in timpul postului, chiar mai des.
Daca nu cumpar de la piata, unde ciupercile (Champignon, de obicei) se gasesc de vanzare la kilogram, nu am unde sa gasesc mai putin decat o caserola de o jumatate sau de un kilogram. Ce sa fac cu atatea ciuperci proaspete ? Se strica daca le tin mai multe zile in frigider! Sotului meu nu ii plac prea tare, de aceea nu fac multa mancare cu ciuperci, decat pentru maxim doua zile. De aceea, am cautat o solutie pentru ciupercile ramase, ca sa nu se strice si sa fiu nevoita sa le arunc.
Cu ani in urma, am vazut cum o vecina a calit mai multe ciuperci proaspete, pe care le cumparase de la piata, apoi le-a pus la congelator in pungulite mici. Mi-a explicat ca ii e mai usor asa, sa le scoata cand va avea nevoie si doar sa le puna intr-o tocanita, peste o pizza sau in supa-crema de ciuperci.
Am bagat la cap ce am vazut si am aplicat si eu procedeul cu prima ocazie, cand am luat si eu mai multe kilograme de ciuperci proaspete de la piata. Dar asta se intampla cu ani in urma; acum se gasesc ciuperci pe toate drumurile si pot oricand sa cumpar - deci nu mai e nevoie sa fac depozit in congelator. Totusi mai sunt situatii in care as avea nevoie de mai putine ciuperci pentru o mancare, asa ca am inceput din nou sa aplic ce am invatat de la vecina. Mai mereu am o punguta-doua cu ciuperci gata calite in congelator. Orice soi de ciuperci as avea, daca sunt prea multe, le congelez.
Desi nu suntem mari mancatori de ciuperci, totusi sunt bune si sanatoase si avem nevoie de ciuperci in regimul nostru alimentar, mai ales in timpul postului.
Spal intai ciupercile sub jet de apa. Insist mai ales la codita, unde mai pot avea pamant sau chiar paie, ramase din substratul in care au crescut.

Ciuperci pleurotus la spalat in chiuveta sub un jet de apa

. Mie imi plac toate ciupercile, dar sotul meu le prefera pe cele din soiul Pleurotus.


Pe acestea le toc marunt, pentru ca sunt mai mari, dar ciupercile Champignon merg taiate felii.

Ciuperca pleurotus taiata cu cutitul pe un fund de lemn

Mai multe ciuperci pleurotus tocate marunt cu cutitul pe un fund de lemn



Le pun in tigaie sau intr-o oala (cratita) cu putin ulei. Le calesc la foc mediu.

Ciuperci pleurotus tocate marunt pe tocator Ciuperci pleurotus tocate cubulete se calesc in tigaie

Adaug cam 1 lingurita de Delikat la 1/2 kg de ciuperci. Se poate pune si putina sare, dupa gust. Ciupercile contin multa apa, care iese din ele la cald, de aceea nu mai adaug si eu alta apa. Le las pe foc mediu, amestecand din cand in cand, pana cand seaca apa. 


Atunci opresc focul.

Ciupercile pleurotus tocate si calite

Iau cate ciuperci calite imi trebuie pentru mancarea pe care vreau sa o fac - de obicei, cam cat intra intr-o cana mai mare de 300ml. Las restul ciupercilor sa se raceasca, apoi pun in pungi cam aceeasi cantitate, adica tot o cana. Apas punga, de jos in sus, ca sa iasa aerul afara - fac ca un fel de vid in interior - rasucind in acelasi timp gura pungii, ca sa o strang si sa evit sa mai intre aer.

Pun ciupercile calite in punga

Pot sa leg punga cu o ata dubla, ca la muraturi, dar pot sa o las asa cum e, asezand-o cu partea rasucita in jos, ca sa nu se desfaca. Bag pungile in congelator, pentru a le folosi alta data, la alta mancare. In acest fel, imi raman ceva ciuperci gata gatite, pentru a le folosi la o tocanita, o ciulama cu ciuperciardei umpluti cu orez si ciuperci,  sarmale cu orez si ciuperci sau la pilaful cu ciuperci. Doar scot o punguta cu ciuperci din congelator si le adaug asa cum sunt, congelate, direct in mancare sau in supa, cand sunt aproape gata. Le mai fierb macar 5 minute, pana se dezgheata. Apoi pot sa termin mancarea, dupa cum spune reteta.

Ciuperci calite in punga Trei pungi cu ciuperci calite, impaturite si asezate una langa alta
Spor la treaba si pofta buna!

Comentarii

Postări populare