Spaghete cu ardei iute si usturoi


A inceput Postul Craciunului si deja ma intreb in fiecare zi : ce mai mancam? Avem cartofi, fasole, ceapa, orez, paste de toate felurile...dar mancarea are nevoie de timp ca sa fiarba si in unele zile nu am timp sau poate doar nu am destula energie pentru a face mancare. Atunci e momentul sa fac paste - de obicei cele care se fac cel mai simplu, dar sunt si foarte gustoase : pastele cu ardei iute si usturoi.
Reteta e italieneasca - faimoasa "Aglio, olio e peperoncino"! Imi inchipui ca multi stiu despre ce e vorba, avand in vedere ca atat de multi romani sunt la munca in Italia. Asa a fost si fiica mea, cea care mi-a dat aceasta reteta. Este preferata ei, pentru ca ii plac mancarurile picante. Pe vremea cand statea in Italia, avea in bucatarie un borcanel cu ardei iute uscat si pisat, pus in ulei de masline. Cand voia sa faca aceste paste, lua cate o lingurita de amestec din acel borcanel, le amesteca cu pastele fierte si cu usturoi si masa era gata.
Pentru noi, spaghetele "aglio, olio e peperoncino" sunt o mancare de post, care se gateste foarte usor si rapid, cu foarte putine ingrediente, dar rezultatul este delicios!

Ingrediente pentru 2 portii

-  un manunchi de spaghete, cat cuprinzi cu mana
- o bucatica de ardei rosu foarte iute (uscat sau crud)
- sare
- cateva linguri de ulei de masline
- 3 catei mari de usturoi

Prima conditie ca sa fac aceste paste este sa am ardei iute in casa. Adevarul e ca, de cand am aflat despre aceasta reteta, tot timpul am grija sa am ardei iute in casa, fie iarna, fie vara. Bucatarii italieni pe care ii mai vad la TV spun ca pastele cu ardei iute si usturoi se fac cu ardei iute proaspat. Dar pentru ca nu pot avea in tot timpul anului ardei iuti proaspeti, pastrez cativa din cei foarte iuti - cei mici, rosii - intr-un plic in camara. Ii las intai sa se usuce, asa intregi, apoi ii pun in plic si ii las acolo pana cand ii consum pe toti. De obicei, nu apuc sa-i consum de toamna pana in vara urmatoare, pentru ca sunt foarte iuti si pentru paste nu trebuie sa pun decat cate o bucatica cat unghia. Am gasit la Lidl un borcanel cu ardei iuti pisati si amestecati cu ulei de masline, din care folosesc acum pentru pastele mele preferate. O lingurita e indeajuns pentru cele doua portii pe care le fac de obicei. Mai mult de-atat e prea mult si apoi "ne piuie urechile" cum se spune!
Imi trebuie o oala de vreo 2 litri in care pun pe jumatate apa si o pun la fiert. Adaug 1/2 lingurita de sare. Cand clocoteste apa, pun spaghetele la fiert, de obicei asa intregi cum sunt. Am "furat" o metoda de a pune pastele in oala, tot de la italieni : se ia manunchiul de paste cu amandoua mainile si se rasuceste  in sens opus cu fiecare mana, apoi li se da drumul in oala imediat. Manunchiul de paste se rasfira de jur imprejur in oala.


Pe masura ce se inmoaie de la apa clocotita, se asaza in oala, pana cand intra cu totul sub apa. 


Le mai asez si eu cu o furculita si le rasfir pe masura ce se fierb. Timpul de fierbere este cel care scrie pe ambalajul pastelor, adica 8 minute. Eu folosesc pastele Barilla, care sunt foarte bune si nu au ou, fiind bune pentru post.
Cand spaghetele sunt aproape gata, pun o tigaie pe foc mic. Torn 2-3 linguri de ulei de masline si pun o bucatica-doua de ardei iute in ulei. Curat 3 catei de usturoi maricei pe care ii tai in bucatele mici


Las ardeiul si usturoiul sa se caleasca un minut-doua la foc mic, pana cand sunt gata spaghetele. 


Daca am ardei gata pasat cu ulei in borcan, pun o lingurita in tigaie, dupa ce am lasat sa se caleasca usturoiul tocat.
Incerc o spagheta cu furculita, sa vad daca s-a fiert : o tai impingand-o cu furculita de marginea cratitei. Daca se taie usor si timpul de fierbere a trecut, inseamna ca sunt gata. Oricum, nu e nevoie sa fie prea moi, pentru ca se vor mai fierbe impreuna cu ardeiul si usturoiul in tigaie. Le strecor printr-o strecuratoare asezata deasupra unei alte oale, pentru a pastra si apa in care au fiert. Sau le scot direct in tigaie, cu lingura speciala pentru spaghete, care e foarte utila. 



Daca le vars din sita in tigaie, peste ardei si usturoi, mai torn deasupra 2 polonice de apa in care au fiert, atat cat sa le acopere.


Las sa fiarba spaghetele inca 5 minute, pentru ca gustul de ardei si de usturoi sa patrunda bine in spaghete. 

Adaug si 1/2 lingurita de sare (dupa gust). Amestec din cand in cand si mai adaug apa, daca spaghetele sug apa rapid. 


Spaghetele cu ardei iute si cu usturoi trebuie sa fie putin zemoase cand sunt gata, ca si pastele "alla carbonara". Pana cand se mai racesc, spaghetele vor suge zeama ramasa, asa ca nu vor arata ca o ciorba!


Trebuie sa am mare grija cat ardei pun, altfel nu pot manca pastele goale, ci imi trebuie si paine.


Desi nu sunt foarte apetisante, pastele "aglio, olio e peperoncino" sunt delicioase!


Le asez pe o farfurie, rasucindu-le cu ajutorul unei furculite mai mari si a unei linguri, ca sa arate ca un cuib.


Torn inca un fir de ulei de masline deasupra.


Le mancam fierbinti, atat cat sa nu ne frigem la limba.


Pofta buna!

Comentarii

Postări populare