Fluturasi de ciocolata pentru decorarea torturilor


Felie de tort de bezea cu fluturasi de ciocolata deasupra

Am invatat mai demult, de la o emisiune TV, cum sa fac forme de ciocolata, pentru a decora un tort sau o prajitura. E foarte simplu, doar ca trebuie putina concentrare si atentie.
Dar chiar si pentru cineva neexperimentat - asa, ca mine - a fost destul de simplu sa pun ciocolata topita intr-un cornet simplu, de hartie, sa ii tai putin din varf si sa fac modele cu firul de ciocolata care iesea pe acolo. Principiul e simplu : ciocolata topita e moale si se intareste pe masura ce se raceste. Cand iese un fir subtire din cornet, el e deja putin racorit. Daca mai sta cateva minute la frigider, e gata de pus pe tort - depinde ce forme vreau sa fac.
Pentru decorarea unui tort nu imi trebuie mai mult de 200g de ciocolata menaj.
Incep prin a topi ciocolata intr-un castron sau o oala mica in bain-marie, ca si la torta de ciocolata cu visine din visinata sau la tortul "Padurea Neagra". Adica, asez oala deasupra unei alte oale in care am pus 1 deget de apa si am asezat-o pe foc mic. Apa nu trebuie sa fiarba, pentru ca ciocolata sa se topeasca la o temperatura mai mica, altfel se zahariseste. Oricum, nu o tin mult pe foc, decat pana cand vad ca s-a inmuiat deja.
Formele de ciocolata se "deseneaza" pe o folie de aluminiu, de preferinta, sau o hartie de copt ( chiar si o punga de cafea de poleiala e buna). Important e sa pot scoate formele si sa nu se rupa folia sau sa ramana lipita de ciocolata.
Pentru a face formele de ciocolata imi trebuie un cornet facut din coala simpla de hartie de scris - ceva in genul cornetelor de hartie cu care ne jucam cand eram copii, cele pe care le suflam prin tevile de plastic. Merge si mai bine cu hartie de copt. Nu e nevoie de un pos sau un spit, pentru ca trebuie lucrat rapid, pana nu se intareste ciocolata si nu e timp de prea multe pregatiri. Plus ca apoi arunc la gunoi cornetul de hartie folosit si gata, nu e nici o paguba si e foarte rapid, nici nu apuca sa se intareasca ciocolata...poate doar la inceput am patit asa, pana cand am mai capatat ceva experienta.
Impaturesc o coala simpla de hartie in 2, o rup, apoi jumatatea o impaturesc in 2 si o rup in 2 bucati dreptunghiurilare mai mici. Dintr-una formez un cornet lunguiet si subtire, rasucind bucata de hartie pe diagonala.

Tin in mana cornetul de hartie

Nu lipesc cu nimic cornetul, ci doar il tin cu degetele si il si umplu pe trei sferturi cu ciocolata. Hartia se va imbiba oricum cu grasimea de la ciocolata si nu se mai desface - desi nici nu apuca sa se imbibe bine, pana cand il golesc.

Pun ciocolata topita cu lingurita in cornetul de hartie

Nu pun ciocolata topita pana sus, mai las putin spatiu deasupra, ca sa pot apasa pe cornet, ca sa imping ciocolata spre varf. Tai cu foarfeca in varf subtire, cat de subtire vreau eu, in functie de ce imi trebuie sa fac. La inceput am taiat cum am crezut de cuviinta, dar dupa aceea, am inceput sa invat cam cat de subtire trebuie. Oricum ar fi, se vede atunci cand curge ciocolata si nu am cum sa gresesc prea mult, ca doar nu ma duc cu formele la expozitie, ci doar le fac cu drag, pentru torturile familiei.

Tai varful cornetului cu o foarfeca tinandu-l intr-o parte, ca sa nu curga ciocolata


Cand am facut acest decor, nu aveam alta folie alimentara, asa ca am pus aripile fluturasilor pe o punga desfasurata de cafea, care e tot de aluminiu.  Deci fac 3 bucle cu firul de ciocolata, cat de multe vreau sau cata ciocolata am. Incep din centru si revin in apoi, apoi continui cu a doua bucla si revin tot in centru, iar a treia e la fel. Nu sunt toate aripile la fel, dar macar au cate de cat aceeasi marime.

 

Fluturii de ciocolata formati pe o folie  

Cateodata mai si gresesc si fac niste forme diferite de ceea ce vreau, pana cand ma prind cum sa "manuiesc" firul de ciocolata. Altadata s-a intamplat sa trebuiasca sa scot ciocolata din cornet, pentru ca taiasem prea mult din varf si firul de ciocolata era prea gros. Insa nu e mare lucru, orice se invata, doar sa vrei si sa repeti cat de mult ca sa capeti experienta.


Pentru tortul de bezea pe care urma sa il acopar cu crema de ciocolata si felii de portocale, mi-a trebuit cam 100g de ciocolata pentru fluturasi.



Dupa ce i-am facut, am bagat folia cu totul in frigider si i-am scos mai tarziu, cand am terminat de acoperit tortul. Fiind subtiri, fluturasii trebuie manuiti rapid, dar cu grija, ca sa nu se rupa sau sa se topeasca de la caldura mainii, cand ii scot de pe folie. I-am dezlipit de folie, indoind putin folia si tanand cu grija aripa fluturasului in mana, fara sa apas pe ea. Chiar daca se mai rupe vreuna, nu e nici o nenorocire, se poate lipi cu alta ciocolata moale.



I-am asezat cate 2 aripioare pe fiecare dintre cele 4 felii de portocala cu care am decorat tortul, chiar in mijlocul lor, asa fel incat sa fie asezate chiar pe crema, ca sa stea drepte, lipitede crema si infipte in crema.


Asa ca, fara prea multa cheltuiala, am decorat tortul de bezea al fiicei mele, in asa fel incat sa arate apetisant.



Se mai pot face si altfel de forme, pe o fasie de folie, pe care sa o lipesc apoi de jur-imprejurul tortului, o bag la frigider, apoi o dezlipesc si formele raman lipite de crema de pe tort. Nu prea am experimentat asta, dar cu prima ocazie, o sa fac poze si le pun aici.
Ultima experienta cu  forme de ciocolata facute cu cornetul de hartie a fost cand am facut tortul Fraisier, pe care am desenat niste modele de ciocolata si am scris urarea pentru nepotelul meu. A fost mai simplu decat ma asteptam, pentru ca stiam deja cum sa umblu cu ciocolata calda in cornet.


Spor la treaba!

Comentarii

Postări populare