Ciorba de urzici cu untisor



"Primavara-i mama noastra/Ies urzicile pe coasta!" spune un vechi refren. Intr-adevar, primavara apar urzicile, care cresc salbatic prin paduri, pe la marginea drumurilor de tara, fiind la indemana oricui sa le adune. Tot respectul pentru cei care le aduna si le vand la piata, pentru ca nu e usor sa aduni urzici ... deoarece te urzica pe maini! Am simtit si eu pe pielea mea anul trecut, cand, vazand urzici crescute la marginea padurii, m-am gandit sa adun cateva, macar pentru o ciorba. Nu am tinut cont ca le adunam cu mainile goale, fiind prima oara cand faceam asta. De cate ori am curatat urzici cumparate am folosit manusi chirurgicale, dupa cateva experiente neplacute, cand m-am urzicat pe maini, nestiind cum sunt urzicile. Desi poate ar fi trebuit sa stiu, ca doar am citit basmul lui Andersen "Lebedele", cu Eliza care a tesut camasi din urzici luate din cimitir si s-a urzicat rau pe maini. Totusi, in acele ocazii nu m-am urzicat pe maini nici a mia parte din cat de tare m-am urzicat cand le-am cules singura. Se pare ca urzicile au niste tepi foarte fini care se infig in piele, emanand si niste substante iritante, care provoaca usturime si aparitia unor basici. Probabil, urzicile cumparate nu mai aveau atatia spini, ei fiind "luati" deja de cei care le-au cules, saracii.
Deci, am adunat o mana de urzici de la padure si pana cand am ajuns acasa ma usturau rau mainile, care erau pline de basici si foarte rosii. Din cate imi amintesc, au trecut destul de greu, dar senzatia de usturime a fost cel mai greu de indurat.  Am cautat pe net un remediu si am gasit mai multe, pe care le-am aplicat, fara mare succes...chiar si urina, despre care se spune ca e cel mai bun calmant pentru asta. Nu stiu care remediu a fost mai bun, poate crema de galbenele, poate banda adeziva lipita ca sa scoata tepii din palma sau bicarbonatul de sodiu, poate urina....da, am facut pipi pe mana, oricat de scarbos ar parea...as fi facut orice ca sa scap de usturimea aia, care e groaznica. Am luat si pastile antialergice cateva zile, cu toate astea, m-a tinut -ca si raceala- tot 7 zile. S-a mai ameliorat putin de a doua zi, dar tot a persistat.
Ca sa inchei si sa trec la reteta, va dau un sfat :  nu faceti ca mine, folositi manusi daca tineti mortis sa culegeti urzici!
Cu tot chinul, am curatat urzicile ca sa fac ciorba folosind, de data asta, manusi chirugicale. Si pentru ca untisorul meu din curte era deja crescut, am adunat o mana si l-am pus si pe el la ciorba.  Proportia e dupa ochi si la alegere, nu e o reteta standard, dar proportia ar fi cam 1/3 untisor si 2/3 urzici. Seamana cu ciorba de salata, inlocuind frunzele de salata cu cele de urzici si untisor.

Ingrediente pentru o oala de 1-2 litri

- 2-3 maini de urzici
- 1 mana untisor
- 1 ceapa uscata
- 1 lingura orez
- 1/2 litru de bors
- 1 legatura leustean
- sare dupa gust
- 2 linguri ulei de floarea-soarelui

Urzicile trebuie bine curatate, fiind murdare de pamant. Eu le tin intai in multa apa in chiuveta, le scutur energic in apa, ca sa se curete tot pamantul dintre frunze. Schimb apa de vreo 2-3 ori, apoi iau fiecare tulpina si rup frunzele de pe ea, daca nu sunt deja rupte, totul sub un jet de apa.


E migalos, dar avand in vedere cate vitamine -mai ales fier- contin urzicile, merita. Se spune ca urzicile ne "schimba" sangele, revigorandu-ne dupa fiecare iarna.



La fel si untisorul, este o sursa de vitamine , in special C si E, care ajuta la eliminarea toxinelor din organism.


Atentie : Daca culegi singur untisorul, trebuie sa ai grija nu fie inflorit, altfel este toxic!


 

Odata spalate si curatate de tulpinile groase, scurg urzicile si untisorul, luandu-le cu mana din apa. Nu le scurg in sita, pentru ca eventualele mizerii sa ramana in apa.

 

Pun apa pentru ciorba la fiert intr-o oala mai mica, cam de 1,5 litri, pe care o umplu pe jumatate.  Adaug orezul, ales si spalat.


Cand fierbe, iau spuma de la orez, adaug ceapa tocata marunt -eu prefer la robot, pentru ca e mai rapid- si apoi urzicile cu untisorul.


 

Pun cam 1/2 lingura sare si las sa fiarba ciorba in oala acoperita. Cand orezul e fiert, inseamna ca si verdeturile sunt fierte - asta dureaza cam o jumatate de ora. Pun borsul, dau intr-un clocot, apoi adaug putin ulei de floarea soarelui si sting focul. Potrivesc de sare si pun leausteanul tocat. 


Daca nu e post, ciorba merge dreasa si cu un ou batut si cu smantana, sau poate cu omleta si costita prajita, ca si ciorba de salata.
Insa e la fel de buna si simpla, de preferinta rece. De aceea, o pun in farfurie si o las sa se raceasca inainte de a o manca.


Este o ciorba gustoasa si foarte sanatoasa. Eu mai adaug chiar si alte "borbotine", cum ar fi salata, stevie, cozi de ceapa verde, chiar si loboda.


Pofta buna!



Comentarii

Postări populare