Tort trio mousse de ciocolata



De cativa ani aveam in plan sa fac si eu acest tort, pe care il vazusem la emisiunea "Bake Off" de la ProTV. N-as putea sa spun ca ma omor cu ciocolata - desi, in copilarie, am mancat la greu!- dar nu pot sa nu poftesc cand vad asemenea bunatate. Plus ca, mousse-ul de ciocolata e ceva relativ nou pentru mine - sau pentru bucataria noastra romaneasca - pentru ca, cele mai multe torturi si prajituri pe care le faceam, aveau creme facute cu lapte, unt, zahar, oua si cacao. Nici frisca lichida nu se gasea la noi in tara pana dupa Revolutie, decat poate la cofetariile cu laborator, unde se batea frisca. Imi amintesc ca frisca se vindea la kilogram si se gasea mereu la cofetaria noastra "Savarina", din cartierul Balta Alba - din Bucuresti - unde am copilarit si am stat pana la 47 de ani. Era mereu un lighean plin cu frisca (acelasi in care o bateau) asezat langa containerele cu inghetata, pe lada frigorifica. Rareori o tineau in vitrina frigorifica, pentru ca se vindea repede. Sigur ca asta nu era in regula si ca ar fi trebuit tinuta la rece, dar cine tinea cont de asta? Oricum nu se vindea nimic stricat, pentru ca daca i-ar fi prins cu asa ceva, era de rau! Kilogramul de frisca costa 33 de lei si noi luam de obicei cam 300 de grame, adica de 10 lei.
Tot 300 de grame de frisca imi luam si cand eram insarcinata cu fiica mea, prin 1983-'84. Aveam o foarte mare pofta de frisca si imi cumparam mereu, ca sa o mananc asa, goala. Probabil de-aia nu ii place acum fiicei mele frisca, pentru ca a mancat prea multa, pe cand era la mine in burta!
Nu mai stau acum sa fac socoteala, ca sa vad diferenta intre cat costa atunci frisca naturala, fata de cat costa acum, pentru ca m-as ingrozi. Oricum, nu prea cumpar din cea adevarata - in primul rand, pentru ca e foarte scumpa si, in al doilea rand, pentru ca nici nu am incredere ca e adevarata, cum spune pe cutie...ca sa nu mai spun ca am cumparat o frisca lichida care, pur si simplu, nu se batea! Era chiar pe vremea cand abia aparuse si la noi si am incercat si eu, ba o marca, ba alta...doar sa gasesc una mai buna. Stiam deja ca exista si aveam o idee despre cum arata - stiind din copilarie ca frisca e lichida si se bate, ca sa fie spumoasa, cum o mancam pe prajituri. Imi amintesc ca, in ziua de Revelion, trebuia sa stai la o coada imensa - pana mult afara din cofetarie - ca sa poti sa iei frisca pentru tort sau pentru salata de fructe - pentru ca toata lumea facea si tort si salata de fructe! Asteptam cu multa rabdare sa bata frisca si, de multe ori, venea fata care batea frisca si ne spunea sa avem rabdare, pentru ca, din diverse motive, nu se batea frisca - ca in orice situatie in care te grabesti si lucrurile nu merg cum trebuie....cum spune vorba romaneasca : "Graba strica treaba!".
Am capatat ceva experienta cu frisca lichida cand am fost in vacanta in Germania, la un prieten din copilarie. Acolo aveau o frisca lichida in cutiute de carton de 200 de grame, la fel cum sunt si la noi acum. Doar ca acea frisca se putea pune si la mancare, dar se si batea foarte bine pentru frisca, cu o lingura-doua de zahar.  De aceea mi-a fost greu sa inteleg cum de, unele feluri de frisca lichida de la noi, nu se bat deloc, altele doar daca le bati fara zahar sau sa pui zaharul dupa ce s-a facut spuma, unele sunt special pentru mancare, iar altele special pentru frisca. De spaima ca nu imi iese frisca, prefer sa iau din aceea vegetala, desi - la unele - iti ramane grasimea pe dinti si pe cerul gurii. De chimicalele din ea, nu mai spun!
Daca as mai gasi frisca gata batuta, as lua, dar la unele retete trebuie si frisca lichida. Pe de alta parte, daca iau frisca lichida, am avantajul ca o bat eu cand am nevoie si nu mai trebuie sa stau la o coada imensa, chiar in ziua in care am nevoie - daca e de Revelion ....desi nu cred ca ar mai sta cineva la coada pentru asta!
Ca sa inchei aceasta paranteza uriasa si sa nu va mai plictisesc, o sa spun ca eu iau frisca lichida de la Lidl, desi nu e stralucita si trebuie sa o bat si apoi sa adaug zahar. Altfel, daca pun zaharul de la inceput, nu se mai bate. Din fericire, pentru mousse-urile de ciocolata de la acest tort, n-a fost nevoie sa adaug zahar in frisca, asa ca nu am avut emotii.
Pentru acest Revelion, oscilam intre acest tort si Croquembouche, un alt tort pe care vreau sa-l incerc. Am inceput sa studiez cu atentie retetele, ca sa stiu exact cum se fac amandoua torturile si ce ingrediente imi trebuie. Dar, pentru ca, la conferinta bloggerilor culinari din luna decembrie, am primit cadou 2 ciocolate menaj Nestle - una alba si una amaruie - am ales sa fac intai tortul cu trei mousse-uri de ciocolata. Imi mai trebuia doar ciocolata cu lapte, iar restul era floare la ureche. Nu mica mi-a fost mirarea cand am constatat ca se face aproape la fel ca tortul meu "Diplomat", exact pe acelasi principiu : cu crema de vanilie cu gelatina, la care se adauga frisca si, in plus, ciocolata. Dar daca la tortul "Diplomat" trebuia sa ma misc repede, ca sa nu se inchege gelatina, la tortul trio a trebuit sa fiu un fel de Speedy Gonzales!
Am avut o dilema in legatura cu blatul, care pe site-ul emisiunii Bake-off era gresit - sau, era ceva gresit in reteta, pentru ca blatul arata maro inchis, ca un blat cu ciocolata sau multa cacao, insa reteta nu continea nici una, nici cealalata, ci numai nuci, oua, unt si zahar. Asa ca am mai consultat si alte retete si am constatat ca blatul trebuie sa fie cu cacao, dar mai bine cu ciocolata, ca sa fie mai inchis la culoare decat primul mousse, cel cu ciocolata amaruie. Din retetele consultate, am ajuns la concluzia ca blatul e un fel de lava cake, dar fara lava! Ca urmare, am facut blatul dupa reteta mea de lava cake economica si a iesit minunat, dar cu un amendament : ar fi trebuit sa mai adaug un ou, marind proportional si celelalte cantitati, pentru ca blatul sa iasa putin mai gros.

Ingrediente pentru o forma de tort cu inel detasabil cu diametru de 26 cm

Pentru blat

- 2 oua
- 50g ciocolata
- 50g unt
- 2 linguri zahar
- 1 lingura de faina, rasa
- 1 lingura de cacao, cu varf

Pentru crema

- 6 oua
- 600 ml lapte
- 200 g zahar
- 30 g gelatina
- 2 esente de rom
- 2 esente de vanilie (sau 2 plicuri de zahar vanilinat)

Pentru mousse-urile de ciocolata

- 200 g ciocolata menaj alba
- 200 g ciocolata menaj amaruie (neagra)
- 200 g ciocolata menaj cu lapte
- 600 g frisca lichida (3 cutii de 200 ml)


Am facut blatul foarte simplu, la fel cum fac lava cake economica. L-am facut cu o seara inainte de a face tortul, ca sa ma pot ocupa apoi, fara grija, de mousse-uri. Asta se intampla chiar cu o zi inainte de Revelion, spunandu-mi ca voi avea destul timp a doua zi sa fac mousse-urile de ciocolata. Noroc ca nu am avut musafiri, altfel as fi fost in mare intarziere!
Intai am pregatit forma de tort cu inel detasabil. Am rupt o foaie mai mare de hartie de copt. Am desenat un cerc dupa fundul formei de tort si l-am decupat cu foarfeca.

 

Din aceeasi foaie, am taiat 2 fasii din partile cele mai lungi ramase, pe care sa le pun pe marginea formei, ca sa nu se lipeasca blatul.


Am tapetat forma cu cercul de hartie de copt pe fund, iar pe margini am uns cu putin unt si am lipit cele 2 fasii inguste, ca sa stea fixe.

 

Am dat drumul la cuptor la foc potrivit de 180C.
Am topit ciocolata cu untul, intr-un castron, pus deasupra unei oale cu apa fiarta, care statea pe foc mic, adica in bain-marie. A fost usor sa masor cat erau 50 de grame de ciocolata, fiecare patratel avand 10 g. Am masurat si untul imediat, dupa gramajele scrise pe pachet.

 

 

Spre deosebire de lava cake, am separat ouale, pentru ca aveam nevoie ca blatul sa fie pufos si trebuia sa bat albusurile spuma.


Am pus galbenusurile separat, intr-un castron mai mare, unde urma sa fac aluatul pentru blat.


Am pus albusurile in bolul robotului cu un varf de cutit de sare si le-am pus sa se bata, la viteza 4.


Intre timp am mai verificat ciocolata si untul si le-am amestecat.

 

Am adaugat zahar peste galbenusuri si am amestecat bine cu telul, apoi am adaugat vanilie si esenta de rom.

 

 

Intre timp s-a topit si ciocolata cu untul, asa ca am adaugat-o in fir subtire peste crema de galbenusuri.

 

Am adaugat jumatate din albusurile batute spuma si am amestecat de jos in sus, ca sa nu se lase albusul.

 

Apoi am pus faina si cacaoa, am amestecat din nou, de jos in sus.

 

Am adaugat restul albusului spuma si am amestecat usor.

 

Am turnat aluatul in forma, l-am nivelat si am pus forma in cuptor la 180C, pentru15 minute.

 

Am lasat aluatul mai mult decat la lava cake economica, ca sa fie bine copt, pentru ca nu voiam o lava cake cu ciocolata topita, ci doar un blat de ciocolata, putin umed. De aceea am facut si testul cu scobitoarea, dupa cele 15 minute si a iesit curata.

 

Am scos blatul din cuptor, impreuna cu gratarul din cuptor si l-am lasat cateva minute sa se racoreasca. Am scos inelul detasabil de la forma de tort, apoi am scos si fundul si am dezlipit foile de copt de pe blat.

 

Am asezat blatul pe gratar si l-am lasat acolo. Cand s-a racit, am constatat ca a iesit cam subtire si s-a si strans pe margini, ceea ce mi-a dat de furca, atunci cand am turnat primul mousse.

 

A doua zi, m-am apucat sa fac si mousse-urile, cu ceva emotii, pentru ca imi inchipuiam ca e destul de complicat.
Stiam de la tortul "Diplomat" ca este foarte important sa am toate ingredientele pregatite, doar sa le amestec, pentru a nu se intari gelatina inainte de vreme. Robotul de bucatarie m-a ajutat foarte mult, pentru ca am batut frisca cu el.
Am masurat laptele cu un pahar gradat. Am folosit mai mult lapte decat la tortul Diplomat, pentru ca urma sa amestec aproape 600 g de ciocolata in crema, care urma sa o intareasca, de aceea nu am adaugat nici mai multe oua si nici mai multa gelatina.


Ca si la tortul "Diplomat", am pus gelatina in laptele rece si am lasat-o sa se umfle, timp de 10 minute.

 

Am pregatit 3 castronele in care urma sa pun ciocolata : fiecare fel de ciocolata in castronul lui. A trebuit sa aleg castroane potrivite, in care sa intre 200 g de ciocolata si crema de vanilie, pe care urma sa o torn peste ciocolata. Crema urma sa o torn fierbinte, ca sa topeasca ciocolata, de aceea toate trebuiau pregatite, doar sa pun crema in ele. Am rupt ciocolatele in bucati mici si le-am pus pe fiecare in alt castron separat, fiecare cu lingura lui, cu care urma sa amestec.

 

 

Am pregatit si forma de tort cu blatul in ea, pentru ca stiam ca urma sa fiu pe fuga cu mousse-urile.
Blatul a fost mai mic decat inelul formei de tort, pentru ca se stransese, dupa ce s-a racit, asa ca m-am gandit sa pun si fundul de la forma, ca sa nu curga primul mousse de ciocolata amaruie pe langa blat, afara din inel...asta imi mai lipsea! Am pus si un inel de hartie de copt, lipind 2 fasii late pe marginea inelului, uns cu putin unt. Acum era gata sa pot turna cremele.

 

Am separat ouale.


Nu imi trebuiau albusurile, de aceea le-am pus separat, pentru ca aveam deja in cap la ce sa le folosesc : 2 pentru cativa fulgi facuti din bezea, cu care urma sa decorez tortul pe care tocmai il faceam, iar restul de 4 albusuri, pentru nugaua pe care urma sa o fac intr-o alta zi - ca in fiecare an, de Craciun ori de Revelion. Pe acestea le-am pus la congelator, urmand sa le scot atunci cand o sa am timp de ele. Cele 2 pentru bezea au stat intr-o canuta in frigider, pana cand am terminat tortul.
Am pus galbenusurile, zaharul si laptele cu gelatina inmuiata, intr-o craticioara mai mica decat cea de la tortul "Diplomat", pentru ca nu trebuia sa amestec totul in ea, ci doar fierbeam crema de vanilie cu gelatina.

 

 

Am curatat bine castronul de gelatina, ca sa nu pierd nici un strop. Mai ales la prajituri e important sa fie cantitatile exacte, nu sa ramana jumatate in castron - altfel nu mai iese cum trebuie!


Eu am adaugat si zahar vanilinat de la inceput, dar esentele le-am pus abia la sfarsit. Am folosit aceeasi metoda pentru fierberea cremei de vanilie cu gelatina, adica in bain-marie.
M-am gandit sa folosesc 2 craticioare de 1,5 litri, care intra fix una intr-alta. Am pus oala cu 2 degete de apa pe foc potrivit si am lasat-o pana cand apa a inceput sa fiarba.


Cand a inceput sa fiarba apa, am dat focul la mic si am pus oala cu crema deasupra celei cu apa.


Am amestecat incontinuu cu telul timp de 10 minute, adica am fiert crema in bain-marie.

 

M-am uitat la ceas mereu, ca sa nu depasesc 10 minute. Fiind mai  mult lapte, crema nu s-a mai ingrosat, ca la tortul "Diplomat".
Dupa ce au trecut cele 10 minute, a trebuit sa ma misc foarte rapid - cum spuneam, ca Speedy Gonzales! E serios, nu e o gluma, totul trebuie sa fie foarte rapid, altfel se incheaga crema si nu mai iese bine mousse-ul.
Am cantarit crema, turnand-o in alt castron, direct pe cantar si am facut socoteala cat trebuie sa pun in fiecare castron, impartind cantitatea de crema de 837 g la 3.


Mi-a iesit ca trebuie sa pun aproximativ cate 278 g in fiecare castron. Ca sa fie exact, am cantarit cate 278 g pe cantar, turnand din crema inapoi in oala pusa pe cantar - ca sa nu mai murdaresc alt recipient. Am dat cantarul la 0, am turnat crema pana la 278 g. Apoi am turnat aceasta cantitate de crema in primul castron, peste ciocolata cu lapte.

 

Am dat din nou cantarul la 0, cu oala goala pusa pe el si am turnat din nou crema in oala. E mai bine sa fie deja oala pe cantar cand il dau la 0, pentru ca altfel ar trebui sa socotesc si cat cantareste oala; asa, cantaresc doar crema.
Nu am nimerit toate cantitatile egale - chiar 278 g - la a doua am scapat 280 g, pe care am turnat-o peste ciocolata amaruie asa cum era, pentru ca 2 g in plus nu era o nenorocire.

 

Am lasat ultima cantitate de crema pentru ciocolata alba, care era ceva mai putina decat celelalte, adica 180 g - pentru ca asa e pachetul. Se pare ca am fost inspirata, pentru ca mi-au ramas doar 268 g la ultima portie de crema.

 

Asa am pus crema in toate cele 3 castronase cu ciocolata. Am adaugat rapid si fiolele de esenta de rom si vanilie, cate putin in fiecare castronel.


Am amestecat in fiecare castron, pe rand, in fiecare cu lingura lui, ca sa se topeasca ciocolata - cate putin in fiecare - apoi le-am luat din nou la rand, de mai multe ori, pana cand s-a topit ciocolata in fiecare castron.

 

 

Trebuie miscata compozitia foarte des, ca sa nu apuce gelatina sa se inchege pe undeva, in locurile in care compozitia se raceste mai repede.
Le-am lasat putin sa se mai racoreasca si am inceput sa fac frisca la robot, cate o cutie odata.


Cand compozitia era destul de racorita, puteam sa adaug cate o portie de 200 g de frisca batuta, de aceea m-am gandit sa le pun separat, ca sa nu mai cantaresc toata frisca batuta, apoi s-o impart din nou - ca doar munceste robotul, nu eu!
Am turnat cate o cutie de frisca lichida in bolul robotului, apoi am dat drumul la viteza 4 si am lasat sa bata frisca. Intre timp, am pregatit alte 2 castronase in care sa pun fiecare portie de frisca, a treia portie urmand sa o pun direct din bolul robotului.

 

Si cu frisca batuta trebuie sa ma misc repede, altfel se raceste prea rau ciocolata.

NU AM UITAT SA AMESTEC, CAT MAI DES, IN FIECARE CASTRONEL CU CREMA SI CIOCOLATA, PE RAND!

Dupa ce am facut primele 2 cutii de frisca, a trebuit sa pun deja prima portie facuta de frisca in crema de ciocolata neagra pentru ca incepuse deja sa se inchege pe marginea castronului, in zonele cu crema ramasa pe castron, in timpul amestecarii. Pana sa amestec frisca, am amestecat bine crema din castronul respectiv, apoi si din celelalte castroane. Am revenit la crema amaruie si am adaugat frisca.

 

Am amestecat cu lingura si apoi cu telul, pentru ca nu se amesteca bine frisca si ramaneau "ghemotoace".
Am mai amestecat din cand in cand si in celelalte castroane cu crema, ca sa nu se inchege neuniform.
Cand am pus mousse-ul de ciocolata neagra in forma, era deja destul de inchegat.


Am nivelat bine cu spatula de cauciuc, apoi am pus forma cu totul in  primul sertar al congelatorului de la combina frigorifica, pentru aproximativ 10 minute. Scopul este de a ajuta mousse-ul de ciocolata amaruie sa se inchege mai repede, pentru a-l putea pune mai repede pe cel cu lapte si apoi si pe cel alb, care intre timp se racesc si se pot inchega in castroanele lor, inainte de a apuca sa le pun in forma.
De aceea, am continuat sa amestec in cele 2 castroane, ca sa nu se inchege neuniform si amestecurile sa ramana omogene. Pe marginea castronului se vedea cum se intarea deja stratul subtire de mousse.
In timp ce am pus sa se bata a treia cutie de frisca, am pus cea de-a doua cantitate de frisca facuta in ciocolata cu lapte, care parea ca incepe sa se intareasca.

 

Am amestecat si am mai asteptat cateva minute, pentru ca trecusera doar 4 minute de cand statea forma cu mousse-ul de ciocolata amaruie in congelator. Am mai amestecat din nou si in ultima crema cu ciocolata alba.
Peste inca 6 minute, am incercat mousse-ul din congelator intai cu degetul, sa vad daca nu se lipeste. Era destul de tare, asa ca am scos forma si am turnat pe toata suprafata ( nu pe toata in acelasi loc) mousse-ul de ciocolata cu lapte.

  

Am nivelat mousse-ul si am dat forma din nou la congelator, pentru inca 10 minute.


Am mai amestecat ciocolata alba si cand am vazut ca a inceput sa se inchege, am pus frisca.
Am amestecat usor frisca si am verificat forma din congelator, sa vad daca mousse-ul de ciocolata cu lapte s-a intarit. Nu puteam astepta prea mult, dar am mai stat inca un minut-doua. Cand am incercat din nou, dupa 7 minute de cand il pusesem in congelator, mousse-ul din congelator era intarit indeajuns, asa ca am scos forma si am pus si mousse-ul de ciocolata alba.

 

Am pus din nou forma in congelator pentru 5 minute, ca sa se intareasca si mousse-ul de ciocolata alba.


Apoi am scos-o din congelator si am lasat-o in frigider timp de vreo 3 ore.
In acest timp, am facut fulgii de bezea pentru decor, din albusurile pastrate in acest scop. Am batut albusurile in bolul robotului de bucatarie, ca pentru orice bezele.


Mi-am adus un fulg facut din polistiren (din bradul de Craciun!) pe care il am de cand eram mica.


Aveam foarte multi, dar s-au tot rupt si mi-au mai ramas doar cativa. Mama avea un coleg care ii facea si aratau foarte bine in bradutul nostru. M-am gandit sa il iau drept model, ca sa fac si eu fulgi din bezea, desi nu aveam idee ce va iesi. Trebuia sa folosesc un dui cu gaura rotunda si mai mica, ca sa imi iasa ce voiam. Noroc ca am pastrat toate varfurile de la spritul de plastic pe care il aveam mai de mult, pentru ornat. Am renuntat de mult la el, pentru ca era prea mic si mai mult ma incurca, preferand mai bine sa folosesc pungi de lapte, care erau perfecte - si groase si elastice. Insa acum nu prea se mai gasesc, dar in schimb, se gasesc posuri adevarate, deci ce nevoie mai am de pungi de lapte? Bine ca m-am gandit sa pastrez varfurile, pentru ca acelea pe care le am eu la posul meu sunt foarte mari si nu mi-ar fi folosit.
Am luat o punga de sandvisuri si am taiat o gaura destul de mica, prin care sa intre duiul, mai mult fortat. Am pus duiul si l-am impins bine, ca sa stea fix, sa nu iasa spuma pe langa el.

 

Am pus albusul batut spuma in punga si am inceput sa "desenez" fulgi pe foaia de copt in tava de la cuptor.

  

Am facut cativa de incercare, destul de anemici si stangaci, dar pana la urma mi-au iesit vreo 2 mai buni. Am facut de restul albusului bezele si le-am bagat la cuptor pentru 2 ore, intocmai ca si la bezele sau la tortul de bezea - numai bine pana cand s-a inchegat tortul!
Cand au fost gata fulgii, i-am scos si i-am lasat sa se raceasca.

 

Intre timp am scos tortul din frigider, pentru a-l decora. Statuse deja 5 ore la frigider.
L-am pudrat cu cacao si apoi am scos inelul detasabil de la forma de tort.

 

Am dezlipit si fasiile de hartie de copt de pe margine - cu ceva emotii, dar iata ca tortul a iesit perfect!

 

Desigur, fundul de la forma de tort a ramas dedesupt, pentru ca imi era imposibil sa il scot, fara sa stric tortul. Dupa cum m-am asteptat, mousse-ul de ciocolata amaruie a acoperit blatul pe margine, dar am fost oricum multumita, pentru ca n-a fost deloc usor sa fac tortul asta!
Am dezlipit fulgii de pe foaia de copt din tava si am ales unul, cat de cat mai frumos, pe care sa il pun pe tort.

 

Mi-as fi dorit sa pun mai multi fulgi mai mic, dar poate cu alta ocazie, cand o sa stiu sa ii fac mai bine. Pentru ca au iesit atat de mari - cam cat palma - nu incapea decat unul pe tort, dar nici nu era nevoie de mai mult.
Am pus fulgul de bezea in mijlocul tortului si m-am declarat multumita de ceea ce am facut. Mai ales ca a fost gata si la timp, chiar inainte de masa de Revelion! Nu va uitati ca are un "piciorus" rupt, pentru ca aproape ca nu se vede

 

Nu mai ramanea decat sa il tai si sa ne delectam cu bunatatea pe care o asteptasem de atata vreme!
Cand i-a venit randul si l-am taiat, m-am bucurat inca o data de cum arata, mai ales ca se vedea si blatul prin interior.

 

Gustul a fost de exceptie, desi sotului meu i s-a parut ca nu e destul de dulce. Pe parcurs, mi-am dat seama ca e mai gustos daca il las putin sa se incalzeasca, ca sa fie mai molcut.

 

Mie imi place ciocolata cu frisca, asa ca mi-am pus si cate putina frisca deasupra feliei de tort, ceea ce l-a facut sa fie si mai delicios!


Pofta buna, daca vreti sa il incercati si voi!


Comentarii

Postări populare