Fursecuri cu lamaie



In ultimii ani am inceput sa urmaresc programul TV Paprika si cateodata vad retete pe care asa vrea sa le fac si eu. Mi le notez si le gatesc, mai devreme sau mai tarziu. In mod special ma intereseaza prajiturile - eu avand o inclinatie deosebita spre mancatul prajiturilor, de aceea imi si place sa le fac. Intr-una dintre emisiunile Marthei Stewart a prezentat mai multe retete de fursecuri cu unt, dar una mi-a atras mai mult atentia pentru ca aveau o glazura si aratau exceptional...probabil ca erau si foarte gustoase! De aceea, intr-o zi cand nu aveam nimic dulce, m-am gandit sa fac aceste fursecuri. Nu aveam chiar toate ingredientele, dar am facut mai putine fursecuri, adica am micsorat reteta, folosind cam o treime din cantitati. Am gresit putin, am pus un ou in plus si, apoi, mai multa faina decat trebuia, dar tot au iesit foarte bine. Mi-au iesit vreo 6-7 palesti de fursecuri - chiar uriase - asa ca mi-am facut pofta. Au fost delicioase, dulci-acrisoare de la lamaie si zahar, foarte fragede de la unt - deci reteta a ramas in carnetel. Cu prima ocazie, am facut reteta intreaga, dar adaptata la realitatile noastre, adica la cate grame are un pachet de unt la noi sau cat are o cana de-a mea de-acasa - spre deosebire de canile cu care masoara aceasta doamna draguta, Martha Stewart. Canile ei par mai mici si nici nu sunt cani - de fapt, sunt niste tigaite de metal cu care ea masoara cantitatile de faina, zahar sau altceva solid. Din fericire, ne da si cantitatile in grame, iar pe cele pe care nu apuc sa le scriu, pot sa le gasesc pe website-ul ei.

Ingrediente pentru 2 tavi de fursecuri

- 250 g unt (un pachet) moale
- 1 cana mare plina de zahar
- coaja de la o lamaie
- 2 oua
- 1 cana si 3 sferturi de faina
- 1 praf sare
- 1 plic de praf copt
- 1 plic de zahar vanilinat

Glazura  

- 1 1/2 cana mare cu varf zahar pudra
- coaja de la 1/2 lamaie
- zeama de la 1 lamaie si jumatate            



Am scos untul din frigider, l-am taiat in cubulete si l-am lasat sa se inmoaie la temperatura camerei.


L-am pus intr-un castron mai mare, am adaugat zaharul, amestecat cu zaharul vanilinat, si am amestecat cu mixerul, pana cand s-a facut ca o crema spumoasa.

 

Am adaugat apoi ouale, unul cate unul - numai dupa ce s-a incorporat primul, l-am adaugat si pe al doilea.


Am ras 2 lamai potrivite. Am folosit o hartie de copt, pusa pe razatoare, ca sa nu ramana razatura printre gauri, aceasta fiind greu de curatat pe urma.

 

Apoi am indepartat hartia si am curatat coaja de pe a cu un cutit.

 

Am adaugat cam 3/4 din coaja de lamaie in faina, impreuna cu praful de copt si sarea. Am amestecat ingredientele uscate separat, cu un tel de preferinta, apoi le-am pus peste crema de unt.

 

 

Eu le-am amestecat cu paleta, apoi cu mana, dar aluatul iese destul de moale, asa ca ar fi mai bine sa amestec cu lingura de lemn.

 

Dupa ce s-a incorporat toata faina, am dat drumul la cuptor, la foc potrivit de 180C.


Am pregatit tavile pentru fursecuri, punand cate o coala de hartie de copt in fiecare.


Stiam ca fursecurile se labarteaza la copt, deci au nevoie de mult spatiu intre ele. De aceea ar fi fost nevoie de mai mult de doua tavi, poate de inca o jumatate de tava.
Aluatul e moale si se lipeste, de aceea nu merge sa fac bilute cu mana, ca la fursecurile de post. Martha Stewart ia aluatul cu o lingura de inghetata, ca sa fie toate fursecurile egale. Am si eu o lingura de inghetata de plastic, pe care am folosit-o, dar s-a cam lipit aluatul, asa ca m-am ajutat de o lingura normala sa scot aluatul din lingura de inghetata.

 

 

Banuiesc ca nu e gresit daca as pune aluatul direct cu lingura, pentru ca oricum aluatul se labarteaza. Insa nu stiu daca fursecurile ar mai iesi, cat de cat, rotunde.
Eu am pus 3  fursecuri pe rand, pe 4 randuri, in tava mare a aragazului. Mai am o tava mai mica, in care am pus la fel si s-au cam lipit intre ele, adica nu au avut destul loc. Ar mai fi fost nevoie sa pun vreo 3 fursecuri pe alta tava, dar n-am vrut sa ma complic. De aceea, am pus 4 fursecuri  intercalate, ca sa am loc pentru tot aluatul.


 

Am dat tavile la cuptor, pe amandoua odata, pe functia "Ventilator" a cuptorului meu electric. E de foarte mare ajutor, pentru ca pot sa coc 2 tavi odata, ceea ce nu e de colo. Focul era tot la potrivit 180C si am tinut fursecurile timp de 15-20 de minute, pana cand s-au rumenit deasupra.

 

Intre timp am pregatit glazura, care trebuia sa fie gata cand scot fursecurile din cuptor.
Am stors lamaile printr-o sita, ca sa ramana samburii acolo.

 

Am amestecat zaharul pudra cu zeama de la lamaie si cu coaja ramasa, cu o lingura, pana cand s-a incorporat bine tot zaharul in zeama. Merge amestecat si cu telul.


 

 

Cand au fost gata fursecurile, dupa 20 de minute, am scos tavile din cuptor, dar si gratarul, pe care urma sa pun fursecurile sa se scurga de glazura. Am scos fursecurile dintr-o tava si am asezat gratarul peste acea tava  goale. Trebuia sa pastrez coala de hartie de copt, pe care sa se scurga glazura, dar am uitat.


Am inmuiat fursecurile cu partea de sus in glazura, apoi le-am pus pe gratar, la scurs, cu partea glazurata in sus.

 

 

Nu ar fi incaput toate fursecurile pe gratar, dar, pentru ca erau inca fierbinti, glazura s-a intarit imediat, asa ca am putut sa mai iau din cele cu glazura intarita, ca sa fac loc celorlalte, abia glazurate.

 

Cand s-au racit, le-am pus pe farfurie si le-am servit, alaturi de o cana de lapte sau de cafea, la micul dejun - ori, ca desert, la masa de seara.

 

Poate fi o gustare foarte buna pentru copii, dar si pentru cei mari, pentru ca sunt cam maricele.
Pofta buna!

Comentarii

Postări populare